Monday, October 10, 2011

Zig Zag Scarf mönster på svenska

Oh my! The Zig Zag Scarf was a huge success, wasn't it? I love it. You love it. Everybody loves it.

Big thank you to Mam'zelle Flo who shares the Zig Zag Scarf pattern on her blog and on Rivalry. Without it I would never have figured it out. Her pattern is in French and many of you are struggling with that... I totally TOTALLY understand. French is NOT an easy language... That is why Flo has been so kind to allow me to share this pattern with you in Swedish. Yeay! So here it comes the Zig Zag Scarf  - in Swedish. A million thanks to Flo for letting me spread the crochet love and this pattern.

ADDITION TO POST 14 oct 2011: THE PATTERN IS AVAILABLE IN ENGLISH OVER AT MAM'SELLE FLO NOW! YIPPI!!! 

Oj oj oj! Zig Zag scarfen var tydligen populär. Jag är tokig i den. Ni är tokiga i den. Alla är tokiga i den. :D 

Stort tack till Mam'zelle Flo som delar med sig av sitt mönster där och på Rivalry. Utan hennes beskrivning hade jag aldrig listat ut hur man skulle göra. Nu är det ju så att hennes mönster är på franska och många av oss tycker att det är svårt att förstå. Och det är därför som jag, med godkännande från Flo, fått lov att dela med mig av detta underbara mönster i svensk version. Tusen tack till Flo som är så generös. 

Jag uppmanar er att besöka hennes "tutorial" här eftersom hon har bra bilder och illustrationer som kan vara till god hjälp. Jag tyckte faktiskt att det var lättare att få kläm på det hela genom att titta på hennes bilder, men det är ju en smaksak. 


Material:
Jag använde ett mediumtjockt ullgarn och virknål 4 och min scarf mätte ca 7-8 cm i bredd. Det går inte åt så där jättemycket garn, kanske ett par nystan totalt, men jag använde 7 olika färger. Med förmån kan man använda upp rester till den här scarfen eftersom ett varv kräver ytterst lite garn. Så Klara - Färdiga - Nu kör vi!

Förkortningar enligt följande:
m = maskan
lm = luftmaska
sm = smygmaska
fm = fast maska
st = stolpe
st gr = 4 stolpar totalt i grupp, på engelska kallas denna grupp "cluster". Jag kan inte hitta något ord för det på svenska och därför får det helt enekelt heta stolpgrupp.

1. Virka 6 lm, 1st  i 4:e, 5:e och 6:e m fr nålen = 4 st = 1 st gr. Varv 1 har 1 stolpgrupp totalt.

2. Byt garn. Virka 6 lm, vänd ditt arbete, 1st  i 4:e, 5:e och 6:e m fr nålen = 1 st gr, sm i 3:e m i sista st på föregående st gr (den e klurig...). 

TIPS! Det kan kännas konstigt här eftersom dina stolpgrupper hänger och dinglar men om du ser till att ha avigsidan fram på föregående stolpgrupp så är det lättare att se vart du ska göra en sm och när du väl gjort den så ser du hur rätt det blir. 

3. Virka 3 lm, 3 st runt sista st i föregående st gr = 1 st gr. Varv 2 har 2 stolpgrupper totalt.

4. Byt garn. Repetera steg 2 och 3 tills du tycker att din scarf är tillräckligt bred. Varv 3 har 3 stolpgrupper, varv 4 har 4 stolpgrupper etc.

5. Nu har du kommit till läget då du ska sluta att lägga till mer bredd. Se bara till att sluta och börja i kant med ditt arbete. I början kan dte vara lätt att göra en st gr för mycket eller börja i fel ende men du får snart till det.  

TIPS! Vartannat varv från och med nu påbörjas med 6 lm och st i m 4/5/6 från nålen, precis som i punkt 1 och det andra varvet startar med 3 lm och 3 st runt stolpen i föregående st gr.

Som du kanske har märkt nu så blir ju starten rak och det sista varvet diagonalt avslutat. Om du vill ha en scarf med diagonalt avslut, som min scarf, gör du två delar och syr ihop. Var då uppmärksam på att du startar med rätt färg för att diagonalen ska fortsätta i rätt färg när du lägger ihop de två delarna. Lite tricky (jag repade upp typ 3 gånger innan jag fick till det...) men det är ju det som är tjusningen vet ja.

När du väl fått kläm på det hela så susar du iväg varv efter varv och innan du hinner tuanka efter har du en färdig scarf! Visa gärna. Jag kör gärna lite länk-kärlek för att visa era kreationer så att vi kan inspirera ännu fler att virka Zig Zag Scarfs. Have fun!

PS Säg till om något är oklart eller om jag gjort något fel i beskrivningen. Tack.

Kärlek
Annette

4 comments :

  1. Hallo,
    ein tolles Muster, sehr schöner Schal,
    Grüße Crissi

    ReplyDelete
  2. Hi Annette, fell in love with this scarf when i saw it, however as i don't speak either french or swedish can't read the pattern. Have been drawing stitches to try to figure it out. the straight across is ok but for the slanted one(at the bottom of scarf) do i start with a foundation chain, is that the way to begin on this?
    Lots of love Karen

    ReplyDelete
  3. oh wow you did a fantastic job with this!

    ReplyDelete
  4. Som alltid, helt fantastiskt!
    Fast envis som jag är hann jag klar med min innan din tutorial blev klar.

    ReplyDelete

Thank you so much for visiting my world. I love reading your comments and I do my utterly best to respond to questions and sweet messages. Thank you again for popping by.

Kärlek
Annette

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...