Tuesday, June 29, 2010

Hur man gör Daisy rutan på svenska

This is a tutorial in Swedish (on request) on how to make the Daisy Square I used for my first crochet pillow. Pattern in English you find here.

På svenska. Här är Daisy rutan som jag använde när jag virkade min första kudde. Hojta till om det krävs mer förklaringar.

Förkortningar
lm - luftmaska
st - stolpe
sm - smygmaska
cluster - se beskrivning nedan (vet inte svenska namnet på denna)

Hur man gör en "cluster"
Du jobbar i en och samma maska/mellanrum tre gånger. Virka en stolpe halvvägs så att du har 2 öglor kvar på virknålen, repetera 2 ggr till så att du har 4 öglor kvar på nålen, hämta garn och dra igenom alla 4 öglor följt av en lm (eller 2 i mitt mönster) som "drar ihop toppen" på stolpgruppen. Se fotona nedan.




















Okej, då börjar vi.

Ringen
4 lm, virka ihop med lm och gör en ring

Varv 1
4 lm (räknas som första stolpen), *1st runt ringen, 1 lm* rep 6 ggr, slut med lm i tredje lm på första stolpen, avsluta och fäst tråden. (8 st och 8 mellanrum).

Varv 2
Ny färg. Starta i en lm-båge. 3 lm (räknas som första stolpen i "clustern") , 2 st halvvägs i samma maska (du har nu 3 öglor på nålen eftersom det är din första cluster på varvet), avsluta clustern och gör sedan 2 lm * 1 cluster i varje lm-båge med 2 lm emellan hela varvet ut. Slut varvet med lm i tredje lm på första stolpen, avsluta och fäst tråden. (8 clustrar/blomblad).

Varv 3
Ny färg. 3 lm i valfri lm-båge/mellanrum (räknas som första stolpen), 2 st i samma mellanrum, 3 lm,  3 st i samma mellanrum (första hörnan), * 1 lm, 3 st i nästa mellanrum, 1 lm (ƒörsta sidan), 3 st i nästa mellanrum, 3 lm, 3 st i samma mellanrum (hörna 2)* rep tills du gjort klart varvet, slut med lm i tredje lm på första stolpen, avsluta och fäst tråden. Färdig!

Hör gärna av dig och berätta hur det går. Jag vill gärna se dina Daisy rutor och färgkombinationer!
Ciao.

Notera: Detta är inte "mitt" mönster. Mönstret har säkert funnits i åratal innan jag imsproviserade fram min version. Men detta är just det - min version av en blomruta.

1 comment :

  1. Just wanted to let you know I've taken a quick look at your blog. Nice crochetwork, you're just as hooked as I am I guess. Somewhere in one of your posts I read somthing like 'time, I need more time', well so do I. Several projects on the hook, and full of new plans and ideas (o yes, I also need to buy more yarn ...).
    And then I saw you shell stitch blanket ... wow, just wow, I love it ... It'll gonna be on my list of plans & future creations ...
    Please, stop by sometime,
    x Isolde

    ReplyDelete

Thank you so much for visiting my world. I love reading your comments and I do my utterly best to respond to questions and sweet messages. Thank you again for popping by.

Kärlek
Annette

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...